zondag 6 februari 2011

Klei(n) filmfestival

Afgelopen zaterdag was een bijzonder leuke dag.
Ik moest er wel redelijk vroeg voor opstaan, maar dat zou ik toch wel hebben gedaan, maar dan met een meer werkzaam doel.

In weer en wind, nou ja eigenlijk alleen maar wind, fietste ik in de richting van het NS station. Dat was trappen zeg. En natuurlijk …… ik was op tijd op het juiste perron en het zal de NS niet zijn………… waarschijnlijk ten gevolge van de tegenwind had de trein bijna een kwartier vertraging.

Ik was op deze winderige zaterdagochtend op weg naar het klei(n) filmfestival in Meppel.
Dit festival werd georganiseerd door de SKNN, waarbij veel Keramisten uit de drie noordelijke provincies en Overijssel en Flevoland bij zijn aangesloten.

Op het programma stonden een paar films en ja, het onderwerp was klei.
De film: La Potterie des Minorités Ethniques du Sud-Ouest de la Chine, ging over het op primitieve wijze vervaardigen en stoken van keramische vormen van gebruiksgoed en beelden door bevolkingsgroepen in zuidwest China. De opnames waren gemaakt in zeer afgelegen delen van China en Tibet. En afgelegen was in dit geval ook echt afgelegen, want sommige dorpen waren in de verste verte niet met een auto te bereiken. In sommige gevallen kwam daar nog een aardige voettocht aan te pas. Maar het was wel schitterend om te zien hoe op primitieve manier ontzettend mooie potten, schalen en theepotten werden gemaakt. En niet te vergeten de rijk versierde dakpannen met katten- en drakenafbeeldingen.

Bijzonder interessant was ook de film over de Zwitserse keramist Arnold Annen die op een bijzondere manier zijn porseleinen objecten vorm geeft.
Hij maakt fantastische porselein voorwerpen, die in sommige vallen als deze hieronder, zo dun zijn, dat ze doorzichtig zijn.

Na een demonstratie van diverse decoratie technieken getiteld: ′Krassen, Schrapen, Stempelen′, was er nog een film over het maken van “manshoge” keramische objecten, door een aantal leden van de SKNN. Zij hebben in de zomer van 2010, in de fabriek van Royal Goedewaagen ontzettend mooie en ook heel grote werkstukken gemaakt. Ook dit was leuk om te zien.
Ja, en waarom ik zo enthousiast ben over deze dag?……….. Ik ben een vrije tijds keramist.
Al een aantal jaren volg ik cursussen bij pottenbakkerij de Vuurplaats.
Ik boetseer veel dierenfiguren en ik vind het heerlijk om te doen. Ik wilde nu ook wel eens wat meer kleimensen ontmoeten en wie weet, wat tips opdoen.
Nou dat is wel gelukt. Ik heb kennis gemaakt met een aantal mensen en de gesprekken gingen eigenlijk alleen maar over de pottenbakkerij en over glazuren.
Het was een mooie dag en de organiserende leden van de SKNN verdienen alle lof.
Voor de volgende keer zal ik wat foto's van mijn werkstukken maken.

Groetjes, FGK

3 opmerkingen:

  1. Leuk om op die manier mensen met dezelfde hobby te ontmoeten en wat kennis op te doen.

    Wel apart van de NS trouwens. Wij reden zaterdag naar Emmen. Hadden wel last van de wind maar waren niet 15 min. langer onder weg dan anders ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! En vooral leuk dat je mensen ontmoet hebt... Ooit heb ik een keramiekcursus gedaan, maar ja als je daar dan toevallig een aantal mensen treft die allemaal voor het eerst zwanger zijn, dan wordt er wel geknutseld, geboetseerd en gedraaid, maar zijn de gedachten er niet altijd bij... Rakustoken vond ik ontzettend leuk. ik ga meteen kijken bij de vuurplaats. De kopjes van de Zwitserse keramist ogen prachtig licht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een vreselijk leuk festival. Van morgen hier ook al gereageerd, maar de reactie is foetsie. Maar ik kwam toch terug om even rustig te kijken. Die doorzichtige schalen.... MOOI

    BeantwoordenVerwijderen